Šta je socijalno-emocionalni razvoj

Društveno-emocionalni razvoj izgrađuje sposobnost da se formiraju i održavaju pozitivni odnosi sa odraslima i vršnjacima razumijevanjem, izražavanjem i regulisanjem emocija na način koji je društveno i kulturno prikladan za uzrast. To uključuje različite interpersonalne vještine koje su neophodne za snalaženje u izazovima i prilagođavanje različitim društvenim situacijama.

Socijalno-emocionalni razvoj (SER) uključuje i emocionalne vještine koje su usmjerene na sebe i na druge. Iako je teorijska analiza složena, sljedeće osnovne vještine su neophodne za SER:

  • Razumijevanje i balansiranje sopstvenih emocija i emocija drugih
  • Vještine samoregulacije kao što su emocionalna regulacija i samokontrola
  • Sposobnost izražavanja emocija na društveno i kulturno prikladan način

Djeca razvijaju socijalnu i emocionalnu kompetenciju kroz sticanje ovih vještina. Oni predviđaju mnoge pozitivne ishode od detinjstva do odraslog doba.

Zašto je socijalno emocionalni razvoj važan?

Društven-emocionalni razvoj je u osnovi ljudskog razvoja. On služi kao zaštitni faktor, sprečavajući pojavu problema sa mentalnim zdravljem djece. Sposobnost djece da regulišu svoje emocije igra ključnu ulogu u njihovom psihičkom blagostanju.

Dijeca koja nemaju socijalno-emocionalne kompetencije su u opasnosti ne samo od psihopatologije, već i od problema u ponašanju, lošeg uspjeha u školi, delinkvencije i zavisnosti.

Nasuprot tome, uspješan razvoj može dovesti do otpornosti u stresnim uslovima.

ZNAČAJ DRUŠTVENE KOMPETENCIJE

Socijalna kompetencija je sposobnost uključivanja u razvojno odgovarajuće društvene interakcije. To je sposobnost da se zadovolje sopstvene potrebe uz održavanje pozitivnih odnosa sa drugima. Razumijevanje sopstvenih osjećanja i njihovo balansiranje sa osećanjima drugih je vitalna vještina u društvenim interakcijama.

Oni koji su društveno kompetentni su sigurniji u razvijanju vršnjačkih odnosa, rješavanju sukoba, regulisanju svojih emocija i istrajavanju kada se suočavaju sa izazovima. Često pokazuju pozitivnije ponašanje i manje znakova mentalnih bolesti od djece koja nemaju te vještine.

ZNAČAJ EMOCIONALNE KOMPETENCIJE

Kompetencija emocija je sposobnost razumijevanja, regulisanja i izražavanja emocija koje su prihvaćene u datoj kulturi. Izražavanje emocija i upravljanje emocijama su centralni za razvoj emocionalne kompetencije.

Sposobnost da se na odgovarajući način regulišu emocije smanjuje ometajuće ponašanje, agresiju i druga neprilagođena ponašanja, promoviše socijalnu kompetenciju, mentalno zdravlje i akademski uspeh.

Emocionalno izražavanje, bilo pozitivne ili negativne emocije, takođe je u velikoj korelaciji sa društvenim vještinama adolescenata, prosocijalnim ponašanjem i popularnošću.

Kako pomoći djeci da razviju socijalno-emocionalne vještine

Emocionalno učenje i socijalno učenje počinju regulisanjem dječijih emocija.

Regulisanje emocija zahtijeva praćenje, omogućavanje i inhibiranje povišenih nivoa osećanja, pozitivnih i negativnih, omogućava djetetu da se nosi sa stresom, fokusira se na učenje i postizanje optimalnog funkcionisanja.

FIZIČKI KONTAKT

Za bebe i malu djecu, dodir ili fizički kontakt je efikasan način da im se pomogne da se regulišu emocionalne potrebe. Istraživanja su pokazala da u stresnim situacijama, kao što su fizička odvojenost ili emocionalna nedostupnost, dodir ublažava uznemirenost bebe.

Kada su nedonoščad primila kontakt koža na kožu tokom svog vremena u inkubatoru, njihov prag negativnih emocija bio je niži. Njihovi otkucaji srca bili su sporiji, a njihov plač značajno smanjen.

EMOCIONALNO PODUČAVANJE

Vjerovanja i pristup roditelja sopstvenim emocijama utiču na način na koji oni komuniciraju sa svojom djecom.

Roditelji koji razmišljaju o važnosti razvoja emocionalne svijesti, koriste negativne emocije svoje djece kao priliku za podučavanje. Oni pomažu starijoj dijeci da postanu svjesni svojih emocija i da shvate kako da se odnose u datoj situaciji kroz trening emocija.

U treningu emocija, roditelji slušaju i saosjećaju sa svojom djecom, potvrđuju njihove emocije, uče ih kako da imenuju ta osjećanja i uče ih kako da riješe problem.
Razvijanje emocionalne svijesti omogućava djeci da se psihički distanciraju od trenutne emocionalne epizode i razmisle o tome šta osećaju.

Izvor: https://www.parentingforbrain.com/

SHARE